Monday, December 19, 2011

Isu Nama Anak Jin

Pagi semalam pukul 7.48am, Ummi dapat call dari Mak di kampung, suruh onkan TV. Dia suruh tgk rancangan 'Tanyalah Ustaz'. Mak cakap nama 'Zakwan' nama anak jin! Terkedu Ummi sekejap. Tapi dalam masa yang sama, Ummi cakap yang Ummi tau makna nama Zakwan sebab Ummi pernah belajar bahasa Arab! Dalam kepala Ummi, satu je yang Ummi duk ingat apa yang Ummi pelajari zaman study dulu-dulu, Nabi suruh kita letak nama yang ada makna elok untuk anak kita, sebab nanti memang kita akan dituntut di akhirat kelak.

Tersentak bila org cakap mcm tu. Nak sambung tidur pun asyik duk terfikir je. Petang semalam, Ummi online cari pasal nama anak jin ni, so jumpa la link kat forum carigold. Ada forumer bagitau pasal ni juga. Ummi still tak puas hati! Ummi diskas dgn Abah, Abah kata ' biaq pi la jin nak buh nama apa pun, nama Bedah pon ikut suka dia la'

And malam ni, Ummi terasa lagi amat lega! Ada orang tempek mende ni kat FB. So, Ummi copy dan tempek kat sini pula.
Dari FB Ustaz Azhar Idrus

Ulasan dari Ummi: Ust Sharhan Shafie bercakap based on his experience, nama-nama tu dia kutip masa dia duk ubati pesakit dia, so Ummi rasa takde kaitan dengan anak Ummi Ariff! Ummi tetap anggap nama Ariff adalah nama yang terbaik untuk anak Ummi!

No comments: